Petites botigues i les xarxes socials

Tot sovint quan es parla de l’ús de les xarxes socials a Internet es mencionen habitualment les grans empreses, deixant de banda que algunes petites empreses i autònoms també en poden treure profit.

De fet, és ja una realitat que més del 56% de les petites i mitjanes empreses del país utilitzen els mitjans socials per comunicar-se amb seu públic, sigui client o no.

Treure partit d’aquestes possibilitats que ofereix la xarxa pot influir de manera positiva i directa en els resultats empresarials del negoci amb una inversió ben discreta. Quan es complementa l’estratègia social amb una pàgina web d’ecommerce els resultats es poden multiplicar.

Un dels casos més sorprenents que he vist últimament és el de iBergada, botiga propietat d’un bon amic. Aquesta empresa familiar de 4 treballadors ubicada a Tàrrega (Lleida), dedicada a la venta al detall d’articles d’il·luminació i decoració va decidir el 2009 d’obrir el mercat (fins llavors àmbit comarcal) amb la nova web iBergada.

Una botiga online on els usuaris poden veure i comprar els productes exposats d’una forma molt intuïtiva i fàcil. La inauguració d’aquesta “nova” botiga feia que el mercat de l’empresa incrementés d’uns 35.000 clients potencials a més de 15 milions.

Un any més tard, iBergada decideix obrir un perfil de página a Facebook. Un canal de comunicació que permet posar-se en contacte directe amb els seus usuaris. Aquesta pàgina ha fet que siguin més de 800 els fans que segueixen totes les novetats d’iBergada. Unes campanyes de publicitat enfocades a la microsegmentació han permès arribar al seu core target de manera molt rentable. L’exposició de figures decoratives relacionades amb les Falles de València, la Feria de Abril o els Sanfermines han despertat tot l’interès d’aquells usuaris amb aquestes mateixes preferències. Una mínima inversió amb aquestes campanyes ha permès captar més de 500 fans i més de 150 interaccions amb el contingut (comentaris, likes, posts, compres a la botiga online, etc…) i tot això per acabar aconseguint 25 ventes a la botiga online que provenen de fans de la pàgina de Facebook.

El resultat és clar: una campanya microsegmentada al target (per exemple, usuaris de Facebook de Sevilla i amb alt interès per la Feria de Abril) pot obtenir uns magnífics resultats a nivell de repercussió i ventes del negoci.

Per últim, iBergada ha decidit obrir recentment un perfil a Flickr (on es publiquen les novetats de la botiga), un canal a Youtube i un perfil de geolocatlització a Foursquare. En ell, els usuaris poden fer check-in a la botiga de Tàrrega i obtenir possibles promocions.

En definitiva, felicito aquesta emprenedora empresa per la seva aventura i sobretot pel seu èxit en les xarxes socials. Un bon exemple que moltes grans empreses haurien de seguir.

Comments

Marc Ambit said…
I s'ho han muntat ells mateixos? Vull dir que han estat autodidactes o els hi ha fet una empresa de comunicació?

La veritat és que el ratio inversió/rendiment és molt llaminer. Més botigues s'hi haurien de ficar, sens dubte.
Oriol Llevat said…
Han rebut una petita "ajuda" a nivell consultiu, pero la implementació l'han fet ells mateixos.
Merci pel teu comentari.